تاریخچه لیفتراک و انواع لیفتراک

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

لیفتراک

لیفتراک ماشین صنعتی مدرنی است دارای یک دکل ، یک جفت شاخک و ملحقات می باشدکه با توجه به نوع فعالیت برای حمل و نقل ، جابجائی و انواع بار مانند بشکه، لوله، ورق، جعبه، پالت های سنگین، بر اساس نیاز مشتری در اشکال و ظرفیت‌های مختلف در مدلهای برقی، گازی و دیزلی طراحی و ساخته شده و به مرور زمان توسعه یافته است. این دستگاه متناسب با نوع فعالیت و محیط  انبار از سوخت‌های گازوئیل، گاز مایع(LPG) یا برق استفاده می‌کند. لیفتراک ها معمولا با ظرفیت 1 تن تا 48 تن طراحی و ساخته می شوند.

تاریخچه لیفتراک

از هزاران سال قبل بشر با اختراعات خود سعی در تسهیل انجام امور داشت. در سال ۱۹۰۶ میلادی شرکت راه آهن پنسیلوانیای آمریکا، از سکو های کاری که با باتری کار می کرد و روی کامیون نصب شده بود برای جا به جایی بار در ایستگاه های راه آهن استفاده می کرد. در زمان جنگ جهانی اول به دلیل شرایط جنگ و در نتیجه کاهش شدید نیروی انسانی پیشرفت های قابل ملاحظه ای برای جا به جایی تجهیزات جنگی و ادوات نظامی صورت پذیرفت زیرا ، ضرورت ساخت و تولید انواع مختلف تجهیزات برای جا به جایی بار و مواد، بیش از پیش نمایان شد. در سال ۱۹۱۷ شرکت امریکایی کلارک طراحی، ساخت و استفاده از تراکتورهای مشابه لیفتراک را در کارخانه هایش به اجرا درآورد. پس از آن کارخانه ییل در سال 1923 میلادی اولین کمپانی ای شناخته شد که برای حمل و جابه جایی بارهای سنگین در سطح زمین و انتقال آن در ارتفاع به همراه شاخک، از دستگاهی جدید برای اولین بار استفاده کرد، همین دستگاه نخستین"لیفتراک" نام گرفت.

در زمان وقوع جنگ جهانی دوم لیفتراک بعلت کارآیی بالای آن در پشت میدان‌های جنگ مورد استفاده قرار گرفت. به همین دلیل نیز تولید آن افزایش یافت و در سال 1930 پالت استاندارد نیز به لیفتراک و چرخه صنعت افزوده شد.

در سال 1950 میلادی با وجود رشد صنایع و ایده ساخت قفسات و افزودن طبقات و قراردادن کالا در ارتفاعات ، موجبات ساخت لیفتراک‌هایی با ظرفیت جابه جایی بالاتر و دکل‌های مرتفع تر را فراهم آورد، همین امر موجب کاهش یافتن مساحت انبارها و استفاده بهینه از فضای آن شد . شرکت یونگ هاینریش آلمان در سال 1953 توسط فردی به نام فریدریش احداث و با گذشت زمان موفق به تولید و توسعه لیفتراک های متنوع با ظرفیت و ارتفاع بالابری گوناگون و بالاترین سطح کیفیت استاندارد جهانی امروزه موفق به کسب افتخار سومین برند مستقل جهان و دومین برند اروپایی شده است.

 kasra sanat

همان طور که گفته شد، لیفتراک ها با توجه به ماهیت کاربرد و ویژگی های محل مورد استفاده، تنوع فراوانی دارند. مهم ترین نکته در هنگام انتخاب، ویژگی های بهداشتی و ایمنی فضای شما است لیفتراک های برقی در صنایع غذایی، دارویی،بهداشتی، سردخانه ها به ویژه انبار ها و کارخانجات سرپوشیده، انتخاب مناسب تری باشند و لیفتراک های دیزلی و گازی با توجه به میزان آلودگی که تولید می کنند معمولا برای فضای خارج از انبار استفاده می شود.

لیفتراک های برقی

به طور کلی انرژی دستگاههای لیفتراک برقی در دو شکل سه چرخ و چهارچرخ هستند که توسط یک موتور الکتریکی به جای موتور سوخت داخلی تامین می شود، این موتور الکتریکی قدرت خود را از باطری موجود روی دستگاه می گیرد و به نسبت سایر لیفتراکها با محیط زیست سازگارترند و هیچ گونه دود و آلایندگی و صدایی ندارند. لیفتراک های برقی به علت آنکه وزن باطری به عنوان وزنه تعادل عمل میکند ابعاد کوچکتری دارند بنابر این قدرت مانور بالاتری دارند و نیازی نیست راننده های این وسیله نقلیه از کلاچ استفاده کنند که خود مزیت مهمی است.

ویژگی های لیفتراک های برقی یونگ هاینریش آلمان

برند یونگهاینریش آلمان تاکنون در زمینه تجهیزات برقی در قیاس با سایر رقبای خود در صنعت لجستیک پیشرو بوده است، تمامی تجهیزات برقی یونگ هاینریش آلمان مانند پالت تراک ها ، استاکرها، لیفتراک ها، ریچتراک ها، یدک کش ها ، اٌردرپیکر (سفارش بر) راهروباریک آن توانایی فعالیت به مدت زمان 2شیفت کاری (16 ساعت) تنها با یکبار شارژ باطری  به مدت 8 ساعت و بازگشت شارژ و احیا مجدد باتری به هنگام ترمز گرفتن را دارند. همین ویژگی منحصر به فرد باعث شده است این شرکت در سراسر جهان تنها برندی باشد که موفق به کسب رتبه نگهداری و تامین انرژی در صنعت لجستیک و انبار داری باشد. همچنین لیفتراک های برقی ما توانایی جابه جایی و حمل پالت از 1تن تا 5تن را داشته و اخیراً در نمایشگاه 2019 LogiMat آلمان که هر ساله برگزار می گردد از تکنولوژی جدید خود که لیفتراک های برقی 6 تن تا 9 تن است رونمایی کرده است. از دیگر ویژگی های لیفتراک های برقی یونگهاینریش آلمان داشتن موتور های پر قدرت 3 فاز AC  بدون نیاز به تعویض ذغال است که باعث صرفه جویی در هزینه تعمیر و نگهداری آنها می شود. همچنین سیستم بسیار راحت تعویض باطری از پهلو جهت راحتی اپراتور، سیستم کاهش سرعت سر پیچ ها به صورت اتوماتیک، جمع شدن تمامی اعمال هیدرولیکی بر روی یک اهرم و بسیار ارگونومیک (Solo-Multi pilot)، راحتی صندلی و سیستم های جامع ایمنی برای محافظت از اپراتور همچنین دید عالی اپراتور به بار و افت ظرفیت پایین دستگاه در حداکثر ارتفاع ، قدرت مانور بالا در فضاهای کوچک و وجود صفحه نمایش جهت بررسی میزان شارژ باطری ، خطاهای دستگاه ، جهت فرمان ، ساعت عملکرد دستگاه از دیگر تکنولوژی لیفتراک های برقی این برند می باشد.

 kasra sanat

تعمیر و نگهداری لیفتراک های برقی یونگ هاینریش آلمان

از آن جا که قطعات درگیر و متحرک در لیفتراکهای برقی یونگ هاینریش کمتر از سایر لیفتراکهاست، هزینه تعمیر و نگهداری در این دستگاهها به مراتب کمتر است. همچنین ارائه گارانتی یکساله بدون محدودیت زمانی بر روی دستگاه های برقی همچون لیفتراک، گارانتی دوساله بر روی باتری دستگاه و ارائه خدمات پس از فروش حداکثر ظرف مدت 24 ساعت در تهران و 48 ساعت در شهرهای دیگر باعث شده تا مشتریان ما بیش از سایر برندها آسوده خاطر شوند . لازم به ذکر است هزینه شارژ باتری در لیفتراک های برقی از تعویض کپسول گاز یا پر کردن دستگاه با گازوییل به مراتب کمتر است.

لیفتراک های دیزل و گازی

لیفتراک های دیزل و گازی تنها با سوخت های فسیلی مانند گاز مایع (LPG) یا گازوئیل فعالیت می کنند. همچنین بر خلاف لیفتراک های برقی درسطوح ناهموار و شرایط آب و هوایی نامساعد قابل استفاده هستند. متقاضیان آن صنایع سنگین مانند سنگ، چوب و ... هستند. یکی از مزایای آن توانایی کار کردن تمام وقت است زیرا روشن ماندن دستگاه تنها نیاز به سوخت رسانی به موقع دارد.

لیفتراک های دیزل برای فضاهای خارج انبار مناسب می باشد زیرا  دود اگزوز و ذرات دیزلی به راحتی در فضای باز مسائل زیست محیطی و بهداشتی و ایمنی را که در فضاهای سرپوشیده ظاهر می شود، ایجاد نمی کنند اما از لیفتراک های گازی برای فضای داخل و خارج انبار می توان استفاده کرد زیرا میزان آلایندگی کمتری در مقایسه با لیفتراک های دیزلی دارد.

ویژگی های لیفتراک های دیزل وگازی یونگ هاینریش آلمان

لیفتراک های دیزلی و گازسوز یونگ هاینریش که به دو صورت هیدرودینامیک و هیدرواستاتیک تولید می شوند، توانایی جابه جایی پالت از 6/1 تن تا 5 تن در رنج های مختلف و حدکثر تا ارتفاع بالابری 5/7 متر را دارند. موتور های استفاده شده در لیفتراک های دیزلی و گازی هیدرودینامیک شرکت یونگ هاینریش، کوبوتای ژاپن و در لیفتراک های هیدرواستاتیک دیزل و گاز موتور فولکس واگن آلمان می باشد. از دیگر ویژگی هایی که لیفتراک های دیزل و گازی یونگ هاینریش را از سایر برندها متمایز کرده است موتور های دیزلی استفاده شده در آن است، که دارای گشتاور بالا و دور موتور پایین و سازگار بودن با محیط زیست می باشند.

داشتن صفحه نمایش جهت کنترل ساعت کارکرد دستگاه، خطاهای دستگاه، ترمز دستی، دمای روغن گیر بکس، چراغ فشار روغن موتور و همچنین طراحی ارگونومیک صندلی ، صندلی قابل تنظیم راننده ، دید عالی اپراتور ، سیستم خنک کننده روغن گیربکس ، سیستم ترمز دیسکی مرطوب از ویژگی های دیگر این نوع از لیفتراک می باشد.

در رابطه با ترمز های دیسکی مرطوب توضیحی که می توان داد ، این نوع ترمزها به صورت maintenance free بوده و نیازی به تعمیرات و نگهداری ندارند که چند لایه دیسک با فشار روغن کار کرده و فاقد قطعات مصرفی می باشند.

از مهمترین ویژگی های لیفتراک های دیزل و گاز شرکت یونگ هاینریش آلمان می توان به پایین بودن مصرف سوخت دستگاه اشاره کرد که با توجه به نوع طراحی موتور دستگاه و اهمیت بسیار بالای مصرف سوخت با توجه به استاندارد های صنعت لجستیک، دارای کمترین میزان مصرف سوخت در مقایسه با سایر رقبا می باشند.

 kasra sanat